Практичний психолог радить

Опубліковано: вересня 13, 2023

П’ять корисних правил протидії кібербулінгу, з якими потрібно познайомити дітей

Не поспішай

Не поспішай, не виплескуй свій негатив у кіберпростір. Важливо домовитись із дитиною, щоб вона не відповідала на вразливі повідомлення до того, як порадиться з дорослими. Старшим дітям запропонуйте правило: перед тим, як писати і відправляти повідомлення, потрібно заспокоїтись, притишити роздратування, злість, образу, гнів. Емоції – погані порадники, вони минають, а написане і відправлене в Інтернет продовжує нести і помножувати негатив уже без Вашої волі і контролю. Здійняті одним негативним «постом» (повідомленням) хвилі можуть призвести до зовсім неочікуваних трагічних наслідків, які буває дуже важко виправити, а інколи і не можливо. Тому конфлікти і незгоди з найменшими витратами вирішуються особисто, «в реалі», без залучення кібертехнологій.

Будуй свою репутацію

Будуй власну онлайн-репутацію, не провокуйся ілюзією анонімності. Інтернет – це особливе середовище із своїми правилами поведінки - «нетикетом» (новоутворення від англ. net –мережа і «етикет»). Хоча кіберпростір і надає додаткові можливості відчути свободу і розкутість завдяки анонімності, дитині потрібно роз’яснити, що існують способи довідатись, хто саме відправив повідомлення, хто стоїть за певним ніком (анонімним псевдонімом). І якщо некоректні дії у віртуальному просторі призводять до реальної шкоди – від анонімності залишається лише ілюзія: все тайне стає явним. У віртуальному просторі, як і в реальному, діє золоте правило: стався і дій стосовно інших так, як хотів би, щоб ставились до тебе. Крім того, Інтернет фіксує історію, яка складається із публічних дій учасників і визначає його онлайн-репутацію – накопичений образ особистості в очах інших учасників: заплямувати її легко, виправити – важко.

Поважай факти

Зберігати підтвердження факту нападів. Потрібно роз’яснити дитині: якщо її неприємно вразило якесь повідомлення чи картинка на сайті (фото, відео, будь що), правильна реакція – вимкнути екран (щоб зупинити негативний вплив, але не комп’ютер!) і негайно звернутись до батьків за порадою. Старші діти можуть зберегти чи роздрукувати сторінку самостійно, щоб порадитись з батьками в зручний час.

Ігноруй з розумом

Часто можна почути думки накшталт «найефективніша боротьба з тролінгом – ігнор», «не годуйте тролів, вони харчуються вашими емоціями». Це доречна позиція, проте її не можна і переоцінювати. Найкраще зберігати продуманий баланс, розуміючи діапазон ефективності і доречні межі кожного із способів реагування на проблему.

Що ігнорувати? Доречно ігнорувати поодинокий негатив. Одноразові образливі повідомлення найкраще ігнорувати, часто в результаті цього кібербулінг на початковій стадії і зупиняється. Якщо ж реагувати на негативні коментарі, комунікація продовжується.

Коли ігнорувати не варто? Не дивлячись на те, що відправник Вам не відомий, якщо листи систематично містять загрози життю і здоров’ю, або порнографічні сюжети, то варто поставити до відома телефонного або Інтернет- провайдера, інспектора місцевого відділку міліції із роботи з неповнолітніми (для цього й важливо копіювати повідомлення із загрозами). Якщо образлива інформація розміщена на сайті, варто зробити запит адміністратору щодо видалення цієї інформації. У цьому можуть допомогти дорослі.

Можливе тимчасове блокування

Програми, що забезпечують миттєвий обмін повідомленнями, мають можливість тимчасового відключення, можна заблокувати отримання повідомлень з певних адрес, навіть змінити телефонний номер. Пауза в спілкуванні руйнує взаємопідсилювані автоматизми кібербулінгу, особливо якщо він мотивований втечею булерів від нудьги і не супроводжується булінгом у реальному житті.

Нормативна база

1.Закони

1.1.Закон України  від 18.12.2019 року № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»

2.Закон України від 01.01.2021 № 2145-VIII «Про освіту»  (статті 1, 25, 26, 30, 53, 54, 55, 64, 65, 66, 71, 73, 76)

3.Закон України  від 16.01.2020 № 463-IX  “Про загальну середню освіту”

2.Постанови

2.1Постанова КМ України в «Про затвердження порядку взаємодії суб`єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі» від 22.08.2018. №658

3.Укази

3.1.Указ Президента України від 21 вересня 2020 року №398/2020 «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства»

4. Листи

4.1.Лист Міністерства освіти і науки України від 28.10.2014 № 1/9-557 «Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей»

4.2. Лист МОН України від29.12.2018 № 1/9-790 «Щодо організації роботи у закладах освіти з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу»

4.3. Лист МОН України від 18.05.2018 № 1/11-5480 «Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству»

4.4 Лист МОН України від 29.01.2019 року № 1/11-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657-VIII»

4.5.Лист МОН України від 20.03.2020 № 6/480-20 "Про план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню в закладах освіти)"

6.Лист МОНУ від 13.04.2020 № 1/9-207 Роз'яснення щодо застосування наказу МОНУ ввід 28.12.2019 №1646

7.Лист МОН України від 14. 08. 2020 року №1/9-436 “Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження протидії булінгу (цькуванню)”.

План заходів

План заходів УПШ «Веселка» щодо профілактики булінгу на 2025/2026 навчальний рік

з/п

Найменування заходів

Відповідальні за виконання

Строк виконання

СПРИЯННЯ ЗАПОБІГАННЮ ТА ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЮ)

 

1

Проведення інформаційно-просвітницьких заходів в рамках Всеукраїнського тижня протидії булінгу

Класні керівники

Вересень

2

Формування навичок здорового способу життя серед дітей та молоді, толерантного ставлення до дітей під час освітнього процесу

Педагогічний колектив

Постійно

3

Практичне заняття «Вчимося дружити»

Практичний психолог

Вересень

 

 

4

Проведення  бесід, правових, роз’яснювальних годин, лекцій, засідань за «круглим столом», тренінгів, вікторин, оформлення виставок, тощо щодо попередження булінгу в освітньому середовищі та кібербулінгу

Заступник директора з ВР ,класні керівники, педагог-організатор

На протязі року

5

Безпечне освітнє середовище у рамках внутрішкільного моніторингу (1-4  класи)

Практичний психолог Анкетування

Листопад – грудень

 

 

6

Відпрацювання теми особистої гідності на прикладах літературних та історичних героїв (1-4 класи)

Класні керівники 1-4 кл.

Протягом року

7

Групова бесіда «Не мовчи, якщо тебе ображають» (1-4 класи)

Практичний психолог

Листопад

 

 

8

Проведення інформаційно-просвітницьких заходів в рамках щорічної Всеукраїнської акції «16 днів проти насилля» ( за окремим планом, включаючи заходи, спрямовані на протидію булінгу)

Заступник директора з ВР , класні керівники, педагог-організатор

 

Листопад - грудень

9

Бесіда «Як не стати жертвою булінгу» ( 4 класи)

Практичний психолог

Листопад-грудень

10

Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків (1-4 класи)

Класні керівники 1-4 класів

Постійно

11

Проведення соціометричних досліджень з метою виявлення ізольованих учнів (3 класи)

Практичний психолог

Протягом року

12

Батьківський всеобуч «Кібербулінг. Як уберегти дитину»

Класні керівники

Лютий

 

13

Проведення індивідуальних та групових консультацій з птиань насильства та булінгу для учасників освітнього процесу

Практичний психолог

Протягом року

14

Конкурсу малюнків «Світ без насильства»

Вчитель образотворчого мистецтва

Протягом року

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТВОРЕННЯ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

 

1

Оновлення інформації на сайті навчального закладу з питань запобігання булінгу в освітньому середовищі

 

Вересень

2

Проведення нарад з педагогічними працівниками та технічним персоналом з питань профілактики булінгу про захист дітей від усіх форм насильства та жорстокого поводження

Заступник директора з НВР, практичний психолог

Жовтень, квітень

3

Обговорення та прийняття правил поведінки в класах, оформлення правил у вигляді наочних стендів, презентацій

Класні керівники

Вересень

4

Підготовка звіту про виконання заходів щодо виконання плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу.

Заступник директора з НВР

Травень- червень

ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ТА ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

1

Підготувати методичні рекомендації для педагогів: з вивчення учнівського колективу; з розпізнавання ознак насильства різних видів щодо дітей

Заступник директора з НВР

Жовтень

2

Засідання спільноти вчителів початкових класів:

« Робота класних керівників з профілактики булінгу, правопорушень, злочинності та бездоглядності»

Заступник директора з НВР, практичний психолог , класні керівники

Березень

3

Проведення консультування класних керівників із проблемних ситуацій

Практичний психолог

Протягом року

Зразок Заяви про випадки булінгу

Директору

УПШ «Веселка»

Зоряні ГЕБУР

ПІП,

учня(ці) __ класу/ вчителя/батька/матері

що проживає за адресою:_______________________

телефон_________________________

ЗАЯВА

               Опис ситуації у довільній формі, із зазначенням конкретних фактів, що вказують на прояви булінгу.

Дата                                                                                                П.І.П.