Практичний психолог радить
Опубліковано: вересня 13, 2023
Не поспішай
Не поспішай, не виплескуй свій негатив у кіберпростір. Важливо домовитись із дитиною, щоб вона не відповідала на вразливі повідомлення до того, як порадиться з дорослими. Старшим дітям запропонуйте правило: перед тим, як писати і відправляти повідомлення, потрібно заспокоїтись, притишити роздратування, злість, образу, гнів. Емоції – погані порадники, вони минають, а написане і відправлене в Інтернет продовжує нести і помножувати негатив уже без Вашої волі і контролю. Здійняті одним негативним «постом» (повідомленням) хвилі можуть призвести до зовсім неочікуваних трагічних наслідків, які буває дуже важко виправити, а інколи і не можливо. Тому конфлікти і незгоди з найменшими витратами вирішуються особисто, «в реалі», без залучення кібертехнологій.
Будуй свою репутацію
Будуй власну онлайн-репутацію, не провокуйся ілюзією анонімності. Інтернет – це особливе середовище із своїми правилами поведінки - «нетикетом» (новоутворення від англ. net –мережа і «етикет»). Хоча кіберпростір і надає додаткові можливості відчути свободу і розкутість завдяки анонімності, дитині потрібно роз’яснити, що існують способи довідатись, хто саме відправив повідомлення, хто стоїть за певним ніком (анонімним псевдонімом). І якщо некоректні дії у віртуальному просторі призводять до реальної шкоди – від анонімності залишається лише ілюзія: все тайне стає явним. У віртуальному просторі, як і в реальному, діє золоте правило: стався і дій стосовно інших так, як хотів би, щоб ставились до тебе. Крім того, Інтернет фіксує історію, яка складається із публічних дій учасників і визначає його онлайн-репутацію – накопичений образ особистості в очах інших учасників: заплямувати її легко, виправити – важко.
Поважай факти
Зберігати підтвердження факту нападів. Потрібно роз’яснити дитині: якщо її неприємно вразило якесь повідомлення чи картинка на сайті (фото, відео, будь що), правильна реакція – вимкнути екран (щоб зупинити негативний вплив, але не комп’ютер!) і негайно звернутись до батьків за порадою. Старші діти можуть зберегти чи роздрукувати сторінку самостійно, щоб порадитись з батьками в зручний час.
Ігноруй з розумом
Часто можна почути думки накшталт «найефективніша боротьба з тролінгом – ігнор», «не годуйте тролів, вони харчуються вашими емоціями». Це доречна позиція, проте її не можна і переоцінювати. Найкраще зберігати продуманий баланс, розуміючи діапазон ефективності і доречні межі кожного із способів реагування на проблему.
Що ігнорувати? Доречно ігнорувати поодинокий негатив. Одноразові образливі повідомлення найкраще ігнорувати, часто в результаті цього кібербулінг на початковій стадії і зупиняється. Якщо ж реагувати на негативні коментарі, комунікація продовжується.
Коли ігнорувати не варто? Не дивлячись на те, що відправник Вам не відомий, якщо листи систематично містять загрози життю і здоров’ю, або порнографічні сюжети, то варто поставити до відома телефонного або Інтернет- провайдера, інспектора місцевого відділку міліції із роботи з неповнолітніми (для цього й важливо копіювати повідомлення із загрозами). Якщо образлива інформація розміщена на сайті, варто зробити запит адміністратору щодо видалення цієї інформації. У цьому можуть допомогти дорослі.
Можливе тимчасове блокування
Програми, що забезпечують миттєвий обмін повідомленнями, мають можливість тимчасового відключення, можна заблокувати отримання повідомлень з певних адрес, навіть змінити телефонний номер. Пауза в спілкуванні руйнує взаємопідсилювані автоматизми кібербулінгу, особливо якщо він мотивований втечею булерів від нудьги і не супроводжується булінгом у реальному житті.
1.Закони
3.Закон України від 16.01.2020 № 463-IX “Про загальну середню освіту”
2.Постанови
3.Укази
4. Листи
4.1.Лист Міністерства освіти і науки України від 28.10.2014 № 1/9-557 «Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей»
4.2. Лист МОН України від29.12.2018 № 1/9-790 «Щодо організації роботи у закладах освіти з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу»
4.3. Лист МОН України від 18.05.2018 № 1/11-5480 «Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству»
4.4 Лист МОН України від 29.01.2019 року № 1/11-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657-VIII»
4.5.Лист МОН України від 20.03.2020 № 6/480-20 "Про план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню в закладах освіти)"
6.Лист МОНУ від 13.04.2020 № 1/9-207 Роз'яснення щодо застосування наказу МОНУ ввід 28.12.2019 №1646
7.Лист МОН України від 14. 08. 2020 року №1/9-436 “Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження протидії булінгу (цькуванню)”.
План заходів УПШ «Веселка» щодо профілактики булінгу на 2025/2026 навчальний рік
№ з/п |
Найменування заходів |
Відповідальні за виконання |
Строк виконання |
СПРИЯННЯ ЗАПОБІГАННЮ ТА ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ (ЦЬКУВАННЮ)
|
|||
1 |
Проведення інформаційно-просвітницьких заходів в рамках Всеукраїнського тижня протидії булінгу |
Класні керівники |
Вересень |
2 |
Формування навичок здорового способу життя серед дітей та молоді, толерантного ставлення до дітей під час освітнього процесу |
Педагогічний колектив |
Постійно |
3 |
Практичне заняття «Вчимося дружити» |
Практичний психолог |
Вересень
|
4 |
Проведення бесід, правових, роз’яснювальних годин, лекцій, засідань за «круглим столом», тренінгів, вікторин, оформлення виставок, тощо щодо попередження булінгу в освітньому середовищі та кібербулінгу |
Заступник директора з ВР ,класні керівники, педагог-організатор |
На протязі року |
5 |
Безпечне освітнє середовище у рамках внутрішкільного моніторингу (1-4 класи) |
Практичний психолог Анкетування |
Листопад – грудень
|
6 |
Відпрацювання теми особистої гідності на прикладах літературних та історичних героїв (1-4 класи) |
Класні керівники 1-4 кл. |
Протягом року |
7 |
Групова бесіда «Не мовчи, якщо тебе ображають» (1-4 класи) |
Практичний психолог |
Листопад
|
8 |
Проведення інформаційно-просвітницьких заходів в рамках щорічної Всеукраїнської акції «16 днів проти насилля» ( за окремим планом, включаючи заходи, спрямовані на протидію булінгу) |
Заступник директора з ВР , класні керівники, педагог-організатор
|
Листопад - грудень |
9 |
Бесіда «Як не стати жертвою булінгу» ( 4 класи) |
Практичний психолог |
Листопад-грудень |
10 |
Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків (1-4 класи) |
Класні керівники 1-4 класів |
Постійно |
11 |
Проведення соціометричних досліджень з метою виявлення ізольованих учнів (3 класи) |
Практичний психолог |
Протягом року |
12 |
Батьківський всеобуч «Кібербулінг. Як уберегти дитину» |
Класні керівники |
Лютий
|
13 |
Проведення індивідуальних та групових консультацій з птиань насильства та булінгу для учасників освітнього процесу |
Практичний психолог |
Протягом року |
14 |
Конкурсу малюнків «Світ без насильства» |
Вчитель образотворчого мистецтва |
Протягом року |
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТВОРЕННЯ БЕЗПЕЧНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
|
|||
1 |
Оновлення інформації на сайті навчального закладу з питань запобігання булінгу в освітньому середовищі |
|
Вересень |
2 |
Проведення нарад з педагогічними працівниками та технічним персоналом з питань профілактики булінгу про захист дітей від усіх форм насильства та жорстокого поводження |
Заступник директора з НВР, практичний психолог |
Жовтень, квітень |
3 |
Обговорення та прийняття правил поведінки в класах, оформлення правил у вигляді наочних стендів, презентацій |
Класні керівники |
Вересень |
4 |
Підготовка звіту про виконання заходів щодо виконання плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу. |
Заступник директора з НВР |
Травень- червень |
ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ТА ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ |
|||
1 |
Підготувати методичні рекомендації для педагогів: з вивчення учнівського колективу; з розпізнавання ознак насильства різних видів щодо дітей |
Заступник директора з НВР |
Жовтень |
2 |
Засідання спільноти вчителів початкових класів: « Робота класних керівників з профілактики булінгу, правопорушень, злочинності та бездоглядності» |
Заступник директора з НВР, практичний психолог , класні керівники |
Березень |
3 |
Проведення консультування класних керівників із проблемних ситуацій |
Практичний психолог |
Протягом року |
Директору
УПШ «Веселка»
Зоряні ГЕБУР
ПІП,
учня(ці) __ класу/ вчителя/батька/матері
що проживає за адресою:_______________________
телефон_________________________
ЗАЯВА
Опис ситуації у довільній формі, із зазначенням конкретних фактів, що вказують на прояви булінгу.
Дата П.І.П.