Практичний психолог радить

Опубліковано: вересня 13, 2023

П’ять корисних правил протидії кібербулінгу, з якими потрібно познайомити дітей

Не поспішай

Не поспішай, не виплескуй свій негатив у кіберпростір. Важливо домовитись із дитиною, щоб вона не відповідала на вразливі повідомлення до того, як порадиться з дорослими. Старшим дітям запропонуйте правило: перед тим, як писати і відправляти повідомлення, потрібно заспокоїтись, притишити роздратування, злість, образу, гнів. Емоції – погані порадники, вони минають, а написане і відправлене в Інтернет продовжує нести і помножувати негатив уже без Вашої волі і контролю. Здійняті одним негативним «постом» (повідомленням) хвилі можуть призвести до зовсім неочікуваних трагічних наслідків, які буває дуже важко виправити, а інколи і не можливо. Тому конфлікти і незгоди з найменшими витратами вирішуються особисто, «в реалі», без залучення кібертехнологій.

Будуй свою репутацію

Будуй власну онлайн-репутацію, не провокуйся ілюзією анонімності. Інтернет – це особливе середовище із своїми правилами поведінки - «нетикетом» (новоутворення від англ. net –мережа і «етикет»). Хоча кіберпростір і надає додаткові можливості відчути свободу і розкутість завдяки анонімності, дитині потрібно роз’яснити, що існують способи довідатись, хто саме відправив повідомлення, хто стоїть за певним ніком (анонімним псевдонімом). І якщо некоректні дії у віртуальному просторі призводять до реальної шкоди – від анонімності залишається лише ілюзія: все тайне стає явним. У віртуальному просторі, як і в реальному, діє золоте правило: стався і дій стосовно інших так, як хотів би, щоб ставились до тебе. Крім того, Інтернет фіксує історію, яка складається із публічних дій учасників і визначає його онлайн-репутацію – накопичений образ особистості в очах інших учасників: заплямувати її легко, виправити – важко.

Поважай факти

Зберігати підтвердження факту нападів. Потрібно роз’яснити дитині: якщо її неприємно вразило якесь повідомлення чи картинка на сайті (фото, відео, будь що), правильна реакція – вимкнути екран (щоб зупинити негативний вплив, але не комп’ютер!) і негайно звернутись до батьків за порадою. Старші діти можуть зберегти чи роздрукувати сторінку самостійно, щоб порадитись з батьками в зручний час.

Ігноруй з розумом

Часто можна почути думки накшталт «найефективніша боротьба з тролінгом – ігнор», «не годуйте тролів, вони харчуються вашими емоціями». Це доречна позиція, проте її не можна і переоцінювати. Найкраще зберігати продуманий баланс, розуміючи діапазон ефективності і доречні межі кожного із способів реагування на проблему.

Що ігнорувати? Доречно ігнорувати поодинокий негатив. Одноразові образливі повідомлення найкраще ігнорувати, часто в результаті цього кібербулінг на початковій стадії і зупиняється. Якщо ж реагувати на негативні коментарі, комунікація продовжується.

Коли ігнорувати не варто? Не дивлячись на те, що відправник Вам не відомий, якщо листи систематично містять загрози життю і здоров’ю, або порнографічні сюжети, то варто поставити до відома телефонного або Інтернет- провайдера, інспектора місцевого відділку міліції із роботи з неповнолітніми (для цього й важливо копіювати повідомлення із загрозами). Якщо образлива інформація розміщена на сайті, варто зробити запит адміністратору щодо видалення цієї інформації. У цьому можуть допомогти дорослі.

Можливе тимчасове блокування

Програми, що забезпечують миттєвий обмін повідомленнями, мають можливість тимчасового відключення, можна заблокувати отримання повідомлень з певних адрес, навіть змінити телефонний номер. Пауза в спілкуванні руйнує взаємопідсилювані автоматизми кібербулінгу, особливо якщо він мотивований втечею булерів від нудьги і не супроводжується булінгом у реальному житті.

Нормативна база

1.Закони

1.1.Закон України  від 18.12.2019 року № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»

2.Закон України від 01.01.2021 № 2145-VIII «Про освіту»  (статті 1, 25, 26, 30, 53, 54, 55, 64, 65, 66, 71, 73, 76)

3.Закон України  від 16.01.2020 № 463-IX  “Про загальну середню освіту”

2.Постанови

2.1Постанова КМ України в «Про затвердження порядку взаємодії суб`єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі» від 22.08.2018. №658

3.Укази

3.1.Указ Президента України від 21 вересня 2020 року №398/2020 «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства»

4. Листи

4.1.Лист Міністерства освіти і науки України від 28.10.2014 № 1/9-557 «Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей»

4.2. Лист МОН України від29.12.2018 № 1/9-790 «Щодо організації роботи у закладах освіти з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу»

4.3. Лист МОН України від 18.05.2018 № 1/11-5480 «Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству»

4.4 Лист МОН України від 29.01.2019 року № 1/11-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657-VIII»

4.5.Лист МОН України від 20.03.2020 № 6/480-20 "Про план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню в закладах освіти)"

6.Лист МОНУ від 13.04.2020 № 1/9-207 Роз'яснення щодо застосування наказу МОНУ ввід 28.12.2019 №1646

7.Лист МОН України від 14. 08. 2020 року №1/9-436 “Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження протидії булінгу (цькуванню)”.

План заходів

План заходів УПШ «Веселка» щодо профілактики булінгу на 2023/2024 навчальний рік

Назва заходу

Цільова аудиторія

Термін виконання

 

Інформаційно-профілантичні ходи

1

Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільній батьківській конференції

Батьки здобувачів освіти

Вересень

Директор Зоряна ГЕБУР

2

Засідання методичного об’єднання спільноти початкових класів на тему

«Протидія булінгу в учнівському колективі »

Методична кухня класних керівників

Жовтень

Заступник директора з Н BP

Ольга УРСТА

3

Розробка пам’ ятки

«Маркери булінгу»

Педагогіч-

ний колектив

Жовтень

Учителі

4

Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом»

Педагогіч-

ний колектив

Упродовж року

Голова МО спільноти Ольга КУНЦЬО

5

Контроль стану попередження випадків булінгу

Нарада при директорі

 

Заступник директора з Н BP

Ольга УРСТА

6

Круглий стіл для педагогічного колективу

«Безпечгна школа. Маски булінгу»

Педагогічний колектив

Березень

Практичний психолог

7

Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню

Педагогічний колектив

Упродовж року

Заступник директора з Н BP

Ольга УРСТА, практичний психолог

Формування навичок дружніх стосунків здобувачів освіти

1

Проведення ранкових зус грічей з метою формування дружніх стосунків у класі

1-4 ДВ

Упродовж року

Класні керівники, вихователі

2

Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування

1-4 ДВ

Упродовж року

Класні керівники, вихователі

3

Відпрацювання теми особистої гідності в ході проведення уроків

1-4 ДВ

Упродовж року

Класні керівники, вихователі

4

Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня п «Стоп булінгу»

1-4

грудень

Класні керівники

5

Засідання дискусійного характеру

«Як довіряти й бути вдячним»

Педагогічний колектив

Січень

Педагог-організатор Ольга ВОЛК

Діагностичний eman

1

Спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти;

опитуваяня (анкетування) учасників освітнього процесу;

- діагностика мікроклімату.

Уci категорії учасників освітнього процесу

Упродовж року

(За потребою)

Класні керівники, педагог-організатор.

2

Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах

 

Вересень

Практичний психолог

3

Діагностика стану психологічного клімату класу

1-4

Упродовж року

Практичний психолог

4

Консультаційна робота з учасниками освітнього процесу

1-4 ДВ

Упродовж року

Практичні психологи

Робота з батьками

1

Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі»

1-4 ДВ

Упродовж року

Класні керівники, вихователі

2

Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини

1-4

Упродовж року

Практичний психолог

3

Інформаційна робота через       інтернет-сторінки

 

Упродовж року

Педагог-організатор Ольга ВОЛК

Зразок Заяви про випадки булінгу

Директору

УПШ «Веселка»

Зоряні ГЕБУР

ПІП,

учня(ці) __ класу/ вчителя/батька/матері

що проживає за адресою:_______________________

телефон_________________________

ЗАЯВА

               Опис ситуації у довільній формі, із зазначенням конкретних фактів, що вказують на прояви булінгу.

Дата                                                                                                П.І.П.